Nieuwe fietsas in Antwerpen

Door Paul Cordy op 13 december 2016, over deze onderwerpen: District Antwerpen

NIEUWE ROUTES MOETEN STAD VLOTTER BEREIKBAAR MAKEN

'Rode loper' voor fietsers naar centrum

Een nieuwe fietsas van drie kilometer moet Antwerpen vlot bereikbaar maken voor fietsers die vanuit het noorden komen. De route vertrekt aan de nieuwe fietsbrug over het Albertkanaal en gaat via Den Dam en het Sint-Jansplein naar de Rooseveltplaats.

Op alle niveau's, van de provincie tot het district en de stad, werken de Antwerpse overheden samen om de stad vlot per fiets bereikbaar te maken. Zowel voor wie zich binnen de stad wil verplaatsen, als voor wie uit de rand naar de stad wil fietsen, worden fietsroutes aangelegd. Een van die grote routes werd gisteren concreet voorgesteld door schepen Koen Kennis (N-VA) en districtsvoorzitter Paul Cordy (N-VA).

"De fietsroute die we vandaag voorstellen past in een breder verhaal om Antwerpen bereikbaar te maken voor fietsers", legt Koen Kennis uit. "Verschillende fietsostrades komen uit op het Ring- en Singelfietspad. Dat is alvast een goed begin, maar de fietser wil vervolgens ook het centrum van Antwerpen kunnen bereiken. Daarom leggen we drie fietsroutes aan."

De nieuwe fietsassen - de stad spreekt zelf over 'rode lopers' - moeten de fietsers vanuit het oosten, het zuiden en het noorden naar het hart van de stad leiden. De noordelijke route start aan de IJzerlaanbrug, die vanaf april 2017 door fietsers gebruikt kan worden. Daar komen liefst drie fietsostrades samen.
 

Voorrang

Vanaf de IJzerlaanbrug rijdt de fietser vervolgens over een aaneengeschakeld traject van fietspaden, fietssuggestiestroken en fietsstraten. De route gaat eerst door de Samberstraat in Den Dam naar Park Spoor Noord. Vervolgens gaat het via de Lange Dijkstraat over het Sint-Jansplein naar de Rotterdamstraat, waar de fietser uiteindelijk rechts afslaat en via de Van Stralenstraat op de Rooseveltplaats uitkomt.

Verschillende straten worden dus omgevormd tot fietsstraten. Op die fietsstraten, die te herkennen zijn aan de felrode kleur van het wegdek, hebben fietsers voorrang op auto's. Op elk kruispunt worden verkeersdrempels aangelegd om auto's af te remmen en op die manier de veiligheid en het comfort van de fietser te verhogen.

Voorlopig is in Antwerpen alleen de Grote Hondstraat officieel een fietsstraat, maar vanaf volgend jaar komen er dus heel wat fietsstraten bij. Vooral de heraanleg van de Lange Dijkstraat zal de straat een compleet nieuwe aanblik geven.
 

Terrassen en groen

"De Lange Dijkstraat moet de verbindingsas worden van het Sint-Jansplein naar Park Spoor Noord. We merken dat de straat nu al zeer vaak gebruikt wordt, zowel door fietsers als voetgangers. Na de heraanleg zal de straat officieel een fietsstraat worden, maar zal er ook veel ruimte bijkomen voor terrassen en groen. De bedoeling is om er een prettige wandel- en fietsboulevard van te maken", zegt Paul Cordy, voorzitter van het district Antwerpen.

Als alle mobiliteitswerken in Antwerpen volgens plan verlopen, komen alle assen in 2019 samen op het nieuw aangelegde Operaplein en de Franklin Rooseveltplaats. "Dat wordt op termijn het absolute verkeersknooppunt in het centrum van Antwerpen", aldus schepen Koen Kennis (N-VA).

BRON: Het Laatste Nieuws, 13 december 2016

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/-rode-loper-voor-fietsers-n...

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is